Vietnam part two - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Linda Berg - WaarBenJij.nu Vietnam part two - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Linda Berg - WaarBenJij.nu

Vietnam part two

Door: Linda van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Maart 2017 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Hi Hi,

Donderdag 23 februari was ik zoals ik zei in mijn vorige blog, aan het wachten op het ontbijt na een nacht in de bus te hebben doorgenomen. Dit heb ik gedaan met een Duitser en een Zuid- Koreaanse. Stiekem zijn we toen het tijd was, naar boven gelopen om gratis deel te nemen aan het ontbijt, hihi. En wat voor'n ontbijt: onbeperkt pannenkoeken, stokbrood, fruit, koffie, shakes én PINDAKAAS! Hierna ben ik met het Duitse meisje pratend een rondje gaan lopen in Hoi An city. Het zag er meteen al schattig uit met al die gekleurde lichtjes! Vervolgens besloten we om een fiets te huren en rond te rijden tussen de rijstvelden. Uiteindelijk kwamen we bij het strand uit en hebben we hier even gelegen (lees: geslapen :-p). Vervolgens hebben we onze weg vervolgd richting een groententuin en kokosnootplantage om naast vogelgeluiden en de wind, niks te horen. Dat was enorm genieten met een zonnetje in onze gezichten! Bij terugkomst in het hostel hebben we gedoucht en zijn we met een georganiseerde foodmarket tour van ons hostel meegegaan (lees: vier voedselstallen uitproberen) plus als afsluiter ijs halen! O nee, bier drinken was de laatste stop van die avond! Hier kwam ik de Braziliaanse/Belg trouwens weer tegen, haha!

Vrijdagochtend bestond uit uitslapen, genieten van het heerlijke ontbijt en regelen van tickets, hostel en scooters voor de volgende dag. Daarna hebben we een kijkje genomen op de dagmarkt, wat helaas wat tegen viel. Om dit goed te maken, hebben we samen het beste broodje van Hoi An uitgeprobeerd, wat volgens ons (Duitser en mij) niet de beste was :-p De avond ervoor hadden we namelijk een betere op. Hierna zijn we even op de kamer gaan chillen met de Zuid- Koreaanse totdat er gratis rum cola op ons stond te wachten :-) Dit met z'n allen gaan drinken om daarna te eten, over de nachtmarkt te lopen en foto's te maken. Onder het foto's maken, raakten we aan de praat met een stel Duitsers, waardoor de avond zo weer om was.

Zaterdag 25 februari stond na het laatste, beste ontbijt de Canadese buiten op ons (Duitser en mij) te wachten. Er stond namelijk op het programma om met de scooter de beroemde Hai van Pass te rijden! Ik heb een scooter met de Canadese gedeeld om af en toe te kunnen wisselen. Eenmaal Hoi an en de stad daaropvolgend uit, was het al meteen een plaatje! Van langs het strand rijden, de bergen in tot aan rijstvelden zien! De waterval die ongeveer op de helft te bezichtigen was, vond ik alleen een beetje tegenvallen. Na een lunchbreak begon het helaas te regenen, waardoor we onze regenjassen tevoorschijn moesten haalden. Dit hielp totdat het steeds harder ging regenen. Tsjezus, op een gegeven moment was het niet meer leuk :-p Nou ja, lachen konden we nog steeds, maar ik heb weleens leukere dingen gedaan. Ja echt, haha :-o De weg was nog even zoeken, omdat we express van de snelweg waren gegaan. Maar uiteindelijk waren we 15 minuten voor het vertrek van de bus die de Duitser had geboekt, aangekomen! Dit betekende voor haar nat en koud de busrit doorkomen... Gelukkig konden de Canadese en ik een hete douche nemen, omdat we in Hue een nachtje zouden blijven. Pfoe, wat was dat fijn zijn, zeg! Vervolgens hebben we met een aantal anderen beneden gezeten om aan te kunnen schuiven bij het familydiner. Dit was weer veel, lekker en gezellig! De rest van de avond heb ik als enigste backpacker met de lokale mensen van het hostel een erg gezellige avond gehad! Wat zijn die Vietnamezen, super mensen, zeg! En toen ik naar bed wilde, kwam ik erachter waar alle backpackers gebleven... In mijn kamer! Gelukkig was ik zo moe, dat ik er geen last van had. Maar wtf, ga ergens heen of zo :-p

Zondag stond er een Aziatisch ontbijt op het menu: soep met noedels. Achja, een keer wat anders, toch? :-p Hierna zijn we met 2 andere van het hostel met een taxi naar een verlaten waterpark gegaan. Het was namelijk wat aan het miezeren en ik had na de dag ervoor, geen zin om nat te worden, hihi. Dit waterpark bleek niet succesvol te zijn, dus werd het gesloten. Nu kun je alleen nog te voet rondlopen bij dit mysterische park. Leuk om te zien! Ik denk dan ook dat het na de sluiting meer bezoekers heeft ontvangen dan ervoor, haha. Hierna zijn we met dezelfde taxichauffeur terug gekeerd en zijn we naar de Imperial city gelopen met wat gemiezer. Hier zag je nog delen van de oude, keizerlijke stad. Indrukwekkend om te zien! Uiteindelijk onze weg terug gekeerd om om 17:00 uur de bus te pakken naar Phong Nha. Hier kwamen we om 22:00 uur aan, waar we nog een biertje zijn gaan drinken met de Duitser om vervolgens echt afscheid te nemen. Erg jammer dat we maar zo kort en krachtig bij elkaar waren. Het is namelijk een erg leuke meid! Al zoeken we elkaar misschien nog wel op!

Maandag 27 februari zijn de Canadese en ik vroeg opgestaan om een scooter te huren. Omdat het de avond ervoor zo koud was, hadden we ons goed ingepakt! Met deze scooter zijn we naar de Paradijs grot gegaan. En ik snap waarom die zo heet, want het was erg mooi! Ik ben niet enorm fan van grotten, maar dit was erg indrukwekkend en enorm groot! Hier hebben we ongeveer 1 uur ingelopen om vervolgens door te rijden naar een Pub with Cold beer. Dit was me nog een tocht... Na een aantal meters door de modder rijden, besloten we dan ook de scooter te parkeren en door te lopen, haha. Eindelijk na ongeveer 2-3 kilometer kwamen we aan en bestelden we een ijskoud biertje. Meen je? :-p En dat niet alleen... We hebben ook een hele kip besteld, die de eigenaar voor ons uit het kippenhok haalden en voor onze neus heeft geslacht (lees: ik heb niet gekeken, al heb ik dit vroeger weleens bij mijn oom gezien. Het enige verschil was dat ik deze een aantal minuten later moest opeten). Dit slachten mochten we zelf ook doen, maar nee dankje, haha. Hierna gingen ze die voor ons vers graden en hebben we hem opgesmikkeld met pindasaus. Heerlijk! Hierna moesten we helaas de moddertocht teruglopen en heb ik het laatste stukje met de scooter teruggereden naar het hostel. Tot aan de nachtbus die om 9 uur vertrok hebben we samen nog bier gedronken en avond gegeten! :-)

Dinsdagochtend kwamen we natuurlijk weer vroeger aan, dan ze ons vertelden: 4:00 uur, it was! Gelukkig was het vlakbij het hostel, waar we naartoe konden lopen en met alle verbazing een bed kregen toegewezen. Wauw, voor het eerst! Hier hebben we tot 6:30 uur geslapen, of ja dat lukte gek genoeg niet, dus ik heb gelegen :-p De wekker stond weer vroeg, omdat we vroeg bij de Trang An wilden zijn. Dit is een gebied met rotsgebergtes, wat je kan zien door een bootje te nemen. Voordat we hierheen gingen, hebben we een Aziatisch ontbijt gekregen en hebben we met de scooter ons weg vervolgd. Als een van de enigste toeristen, deelden we het bootje met twee Vietnamezen. Deze drie durende boottocht bestond uit het varen tussen de rotsgebergtes en door 9 grotten heen gaan. Erg gaaf, maar vond het wel zielig voor de vrouw die de boot bestuurden door te peddelen... Hierna hebben we een busticket gekocht en zijn we onze weg vervolgd naar een uitkijkpunt. Het was even klimmen, maar ik had me voorbereid op iets hoger, want opeens waren we er. Achja, ben meer gewend inmiddels hè, haha. En het uitzicht was prachtig, ondanks de bewolktheid. Hier zijn we aan de praat geraakt met twee oudere gasten: een Oostenrijker en Tsjechische. Toen ik weer over bier begon, ja oeps, besloten we dit met z'n vieren te gaan drinken bij een afgelegen bungalow van de Oostenrijkse dokter. De Tsjechische had geen vervoer, waardoor we besloten om met z'n drieën op de scooter heen te rijden, haha. Alles kan in Azië, dus waarom niet?! Het was me een prachtige plek waar hij verbleef! Na hier een tijd te hebben gezeten, zijn we met z'n drieën naar het centrum gereden. Dit keer was ik de bestuurder. Wat was dat leuk, haha! Hier hebben we gedag gezegd en zijn de Canadese en ik bij de beste restaurant, volgens Tripadvisor gegeten. En dat was het zeker! Hierna teruggereden om te douchen, in te pakken en te slapen!

Woensdag 1 maart ging onze wekker weer vroeg, omdat de bus om 6:20 uur zou vertrekken. Ja, je leest het goed: de dagen in deze blog ga ik als een speer van plek naar plek. Dit komt doordat het voor mij voldoende is om op deze plekken één volle dag te verblijven. Deze dag zijn we rond 13:00 uur aangekomen op Cat Ba eiland, na een bus, boot en nog een busrit. Hier hebben we ingecheckt en zijn we lunch gaan eten met de Braziliaanse/Belg, een Duitse en Zweedse. Ja, dat lees je goed, ik was haar weer tegengekomen, haha. Zij reisde sinds een aantal dagen met die twee boys, die echt te idioot zijn :-p Vervolgens zijn we met z'n allen het eiland af gaan lopen op zoek naar boottours voor de Halong Bay en een busticket. Hierna hebben we ons getrakteerd op rum en cola en hebben we dit onder genot van kaartspelletjes opgedronken. Hierna zijn we met nog drie anderen, avond gaan eten. Met als afsluiter natuurlijk weer een biertje in een café :-p

Donderdag 2 maart bestond van 8:00 tot circa 18:30 uur uit een dagtrip naar de Halong Bay. Dit komt overeen met de Trang An van twee dagen geleden, maar hier staan de rotsgebergtes in het water en bestaat het uit een groter gebied! Deze dag was erg zonnig, op wat bewolktheid in de ochtend na! Perfecte timing om deze tour te doen dus! De gids vertelden vooral op het begin veel over de omgeving en schotelden een heerlijke lunch voor! Hierna zijn we gaan kayakken voor ongeveer twee uur! Al met al, heerlijk genoten van de prachtige omgeving, het zonnige weer en de leuke mensen op de boot! Bij terugkomst aan land zijn we met z'n allen meteen een hapje gaan eten en heb ik de rest van de avond in mijn comfortabele bed doorgebracht. Doordat ik een vraag op een forum stelde, kwam ik met een lokale aan de praat, die mij graag telefonisch wilde helpen om tegelijkertijd zijn Engels te verbeteren. Ik was de eerste buitenlander waarmee hij Engels praatte. Aan het eind van het gesprek, ben ik uitgenodigd voor een koffie in zijn woonplaats om verder te praten. Altijd leuk een rondleiding krijgen en te kletsen met een lokaal iemand, dus dat is het plan als ik in Hanoi (hoofdstad) aangekomen ben!

Vrijdag was mijn plan om uit te slapen, alleen bedacht ik me midden in de nacht dat het ontbijt maar tot 9:00 uur was. Ook waren de anderen op mijn kamer al vroeg in de weer, waardoor het er helaas niet in zat. Ik heb vlak voor tijd ontbeten om vervolgens met het groepje naar een uitkijkpunt te lopen. Dit gaf een erg mooie uitzicht over de omgeving van het eiland Cat Ba! Daarna uitgecheckt en naar de bus gelopen. Eenmaal aan land, moesten we met z'n vijven (Canadese, Duitse, Zweedse, Braziliaanse en ik) een taxi nemen om een busticket te kopen naar de volgende bestemming. Haha en dat pasten net (lees: vier personen op de achterbank met 1 backpack op onze schoten en 1 voorin met nog 1 backpack). Je had dit moeten zien, haha. Tja, we wilden voor een rit van 10 minuten geen 2 taxi's betalen :-p Na dit overleefd te hebben, hebben we een ticket geregeld en zijn we wat gaan eten en drinken. En nu, vanaf 19:00 uur Vietnamese tijd (6 uur later dan NL) zitten we weer in een nachtbus die ons zeer waarschijnlijk weer in de midden van de nacht dropt... Wens me succes :-o

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðảo Cát Bà

De eerste dagen van mijn droom!

Hoi nieuwsgierige aagjes. Welkom op mijn blog die ik bij deze open! Eén keer in de zoveel tijd wil ik wat gaan posten over mijn reisavonturen. Ja ja, wat ben ik een gunner hè :-p
Oke en nu ter zake: woensdag om 12:45 uur is mijn droom van start gegaan toen ik samen met Joyce Cuunders aankwam in Jakarta (hoofdstad van Java, linkerhelft van Indonesië). We hadden midden in de nacht een tussenstop van drie uur in Muscat (hoofdstad van Oman). Pfff, saai :-( Linda kennende moest daar een bijpassende opmerking bij maken: "O MAN", laat de tijd sneller gaan, want ik wil hier weg! Oke haha, droge humor :-)
Maar goed, al met al waren het relaxte vluchten ondanks dat ik nauwelijks heb geslapen! Tijdens de tussenstop hadden Joyce en ik drie andere Nederlanders ontmoet die toevallig een hostel in de buurt geboekt hadden. Dus toen we geland waren, zijn we met z'n vijven naar het hostel gelopen in >30 graden met 12,4 kilo op mijn rug en nog zo'n 7 op mijn buik. Helemaal zeiknat aangekomen, zag de kamer er relaxt uit en hebben we de douches getest. Daarna Jakarta city ingegaan om een hapje te eten. Meteen de beste nasi goreng aan de haak geslagen, njam njam! En dan er achteraf achter komen dat we gegeten hebben voor <2 euro per persoon... Vervolgens meteen verdwalen, hahaha. Uiteindelijk in onze bedjes beland en meteen moeten wennen aan het slapen met een paar andere meiden op de kamer (lees: weer weinig uren gemaakt).
Volgende dag zijn Joyce en ik meteen na het ontbijt na de trein gelopen. Er stond ons een rit van drie uur te wachten met een prachtig uitzicht. En dat was het zeker! :-)
In Bandung voelde de sfeer meteen beter aan, dan in Jakarta. We zijn dan ook gelijk het stadje gaan verkennen. Helaas ook hier verdwaalde we, haha goed bezig! Terug in het hostel kwamen we wat mensen tegen, waarmee we een hapje zijn gaan eten. Ook weer te lekker en voor <2 euro... Vervolgens plannen met z'n allen gemaakt voor de volgende dag, namelijk het bezoeken van de Kawah Putih (zie somewhere on Facebook voor een foto). Bizar mooi <3! Trouwens een van de groepsleden had gewoon Nederlands geleerd via YouTube en die sprak echt te grappig, maar écht goed Nederlands. Of course, niet zo grappig als Linda zelf, maar kwam in de buurt, haha.
Vervolgens naar de hot springs gegaan en daarna een hapje gegeten met z'n allen. Tot slot hebben we onze weg vervolgd naar het hostel om weer dingen te regelen voor de volgende dag(en). Terwijl we dit deden, spraken mensen uit Nijmegen mij aan die mensen kende, die ik ook ken... Haha, wat is de wereld toch klein!
De volgende dag om 6:30 ging de wekker, want er stond een bustocht van 7 uur te wachten. In Nederlandse termen is dat bijna een retourtje van Maastricht naar Groningen. Hier in Indonesië is deze tocht peanuts, want de volgende rit die morgenavond/nacht gaat plaatsvinden, zal 12 uur duren... In de bus waren wij de enigste toeristen, waardoor we erg interessant voor de meesten waren. Of juist dat locals niks durfden, haha. Dit was een gevaarlijke, maar weer een bijzondere rit! Met gevaarlijk bedoel ik dat de mensen hier gewoon vlak voor de bochten gaan inhalen.... Ook rijden hier een miljoen scooters, waarop 5 man op één scooter gepropt worden of bepakt zitten met enorme materialen :-o Don't do this at home!!!
Al met al, kijk ik mij nu al de ogen uit en geniet ik van iedere minuut! De eerste dag was het wennen met de backpack (lees: deze tas telkens inpakken en dragen. Maar dat heb ik nu ook al geaccepteerd). Één ding is zeker, ik ben net begonnen aan mijn reisavontuur en dat is maar goed ook, want ik wil nog lang niet naar huis (sorry fans van Linda:-p).
O ja, het tijdsverschil met Nederland is dat het hier 5 uur later is. Dus ik ga nu tukken en dromen over de Green Canyon die morgen op de planning staat. Dus bij deze wil ik mijn blog afsluiten. Vind je deze blog nou helemaal vet, cool en gaaf, abonneer je dan op deze blog door telkens te klikken op de links van waarbenje.nu op mijn Facebook. Tot de volgende?! De groeten!

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2017

My dream came true!

20 Maart 2017

Southern Thailand, it is! :-)

12 Maart 2017

Vietnam > Thailand

03 Maart 2017

Vietnam part two

23 Februari 2017

In love with Vietnam
Linda

Actief sinds 08 Okt. 2016
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 12672

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2016 - 08 Oktober 2016

De eerste dagen van mijn droom!

27 Augustus 2018 - 30 November -0001

Brazilië en Colombia!

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: