C a m b o d i a < 3 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Linda Berg - WaarBenJij.nu C a m b o d i a < 3 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Linda Berg - WaarBenJij.nu

C a m b o d i a < 3

Door: Linda van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Februari 2017 | Cambodja, Kâmpôt

Hee allemaal,

Dinsdag 31 januari ben ik met drie anderen (1 Braziliaanse/Belgse en 2 Nederlandse) om 4:45 uur opgehaald door een tuktuk. Hiermee moesten we een stukje rijden om kaartjes te kopen voor de beroemde tempelcomplex, genaamd Angkor Wat. Wist je dat we op de laatste dag aankwamen voordat de verdubbeling van de prijs zou plaatsvinden: van 20 naar 37 dollar per dagentree :-o Super geluk dus! Daarna zijn we gelijk doorgegaan om de zonsopgang te kunnen bekijken. Het was mooi, maar het kon mooier als een paar wolken er niet waren. Achja, helaas pindakaas! Daarna zijn we gaan ontbijten om vervolgens nog naar 3 á 4 andere tempels te gaan. De tuktuk chauffeur wist precies wat we moesten zien in één dag. Het was erg mooi allemaal, maar bloedheet, haha. Op een gegeven moment was het dan ook wel genoeg. Eenmaal afgezet, zijn we bij het zwembad van het hostel de rest van de dag gaan liggen. Slecht leven, pfoe! Om nog wat te bewegen die dag, zijn de Braziliaanse en ik een rondje gaan hardlopen (lees: tweede keer deze reis, haha oeps). Daarna zijn we met z'n vieren naar het centrum gelopen en hebben we heerlijk gegeten. I love Cambodian food! Vervolgens zijn we na wat drankjes terug gelopen om het bedje in te stappen. Het was namelijk een hele lange dag!

Woensdag heb ik een beetje uitgeslapen, namelijk tot 9.00 uur. Jaja, record hoor :-p Vervolgens even de busvertrektijden gecheckt en wat wezen eten. Daarna hebben we de hele dag zo goed als bij het zwembad gehangen. Even een dagje bijkomen van de "haast" in Laos. Hiermee bedoel ik dat ik best wel in een vaart door Laos heb gereisd. Geen spijt van hoor, maar dan was dit dagje wel even welkom, hihi. In de avond zijn we met z'n vieren naar het centrum gegaan om weer wat te eten en te stappen. Eén straat was gevuld met allemaal barren, waar iedereen knetter bezopen was, haha :-p Hier zijn we een aantal uurtjes losgegaan! :-)

Donderdag 2 februari gingen mijn ogen ook om 9 uur open. Ik heb vervolgens bij het hostel een English breakfast gegeten en tot ongeveer 12 uur bij het zwembad gehangen. Helaas was het bewolkt, waardoor ik niet kon werken aan mijn bruine kleurtje. Na een douche zijn de Braziliaanse en ik naar de bushalte gaan lopen om rond 12:30 uur te vertrekken naar Battambang. Deze busrit duurde circa 4 uur. Bij aankomst hebben we een tuktuk genomen naar het hostel die de chauffeur ons aanraadde. Na het inchecken, zijn we een rondje gaan lopen en hebben we een hapje gegeten langs het water. Een paar uur later was een Braziliaanse collega/vriend van de Braziliaanse/Belg langsgekomen, waar we de rest van de avond mee gekletst hebben op de rooftopbar van de guesthouse. Tegen het eind kwam er ook nog een Duits meisje bij zitten, omdat het kan, haha.

Vrijdag hadden we om 8:00 uur afgesproken met een tuktuk chauffeur. Hiervoor hebben we ontbeten in het hostel. Vervolgens zijn we met z'n drieën, het Duitse meisje sloot namelijk aan, op weg gegaan naar een oude Bamboe trein. De naam zegt het al, een trein gemaakt van Bamboe. Dit zal ons tussen de natuur vervoeren voor 20 minuten heen en 20 minuten terug. Op het eind stonden allemaal mensen spullen te verkopen. Hier moesten we even wachten om vervolgens weer terug te keren. Onderweg moesten we één keer afstappen, omdat er tegenliggers aankwamen. Dit betekende dat de trein van de rails afgehaald moest worden, haha. Nadat de mensen passeert waren, konden we weer verder. Ik vond het wel de moeite waard, ondanks dat de omgeving vrij droog eruit zag. Daarna zijn we afgezet bij het hostel om wat te eten om vervolgens om 15:30 uur weer opgehaald te worden. De tuktuk was alleen stuk, waardoor we met een andere chauffeur meegingen. Hij bracht ons naar twee grotten waarop we geklommen zijn voor een mooi uitzicht. Eenmaal weer beneden, zagen we serieus duizenden vleermuizen uit de grot komen! Heel gaaf om te zien! Bij terugkomst hebben we gedoucht en wat gegeten bij het hostel om weer af te sluiten met bier, waar later de twee Nederlandse jongens bij aansluiten.

Zaterdag 4 februari hebben we om 7:00 uur de bus gepakt naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Het is hier een groot probleem dat mensen worden bestolen van hun bezittingen. Dit wordt gewoon van je afgetrokken vanuit bijvoorbeeld een scooter. Hierdoor was ik
een beetje angstig, hihi. Maargoed, als je dit bent, dan roep je het gewoon op je af. Rond 14:30 uur kwamen we aan. Het was dus een redelijk lange rit. Met onze backpacks hebben we er dit keer voor gekozen om in de volle zon te lopen. Dat was zweten, haha! Eenmaal aangekomen, heb ik mijn bikini aangetrokken en ben ik bij het zwembad gaan liggen. Hier troffen we de Braziliaanse vriend en nog een Franse boy die we eerder tegen zijn gekomen, aan. Hier met nog een ander, een aantal liter bier besteld. Ja sorry jongens, drink onderhand elke dag bier, maar dat is zo lekker met warm weer, hihi! Daarna hebben we allemaal gedoucht en zijn we naar de nachtmarkt gelopen. Hier op een groot kleed op de grond heerlijk gegeten. En als toetje stond er vandaag 100% verse kokosijs op het menu. Mmmm... Daarna zijn we terug gelopen, waar we onderweg helaas veel prostitie moesten aanzien :-(

Zondag zijn we met z'n drieën (Braziliaanse en de Franse) naar de Tuol Sleng museum gegaan, wat gaat over de verschrikkelijke gebeurtenissen die ongeveer 40 jaar plaatsvonden in Cambodja. Hier kregen we een audio apparaat om het verhaal te kunnen horen. Ondertussen werd je door het gebied (een voornamelijke hoge school, wat om was gebouwd als gevangenis) geleid waar het plaats had gevonden. Dit alles duurde circa 3 uren. Het was heel heftig om alle verhalen en beelden te zien... Ik houd normaal niet van musea, maar deze vond ik erg interessant! Vervolgens zijn we met een tuktuk naar de killing fields gegaan. De naam zegt het al, waar velen moorden zijn gepleegd... Hier hebben we ook betaald voor een audio apparatuur naast de entreeprijs. Helaas was alles zo goed als vernietigd, wat erg jammer was. Toch kon je door het verhaal goed inbeelden, hoe het eruit zag en hoe het gebeurde. Heel heftig...
Na dit, was het tijd voor eten. Dit hebben we dan ook gedaan nabij de andere nachtmarkt. Vervolgens een chocolade donut gehaald bij een Franse bakker. Cravings naar iets zoets, hihi. De rest van de avond niet veel bijzonders gedaan: behalve hostels zoeken, skypen met broeders in Panama et cetera. O ja, trouwens mijn eerste dag sinds tijden zonder één biertje. Applaus?! :-p

Maandag werden we om half 7 opgehaald door een busje die ons bracht naar het busstation. Rond 7:15 uur reed hij weg naar de volgende bestemming, genaamd Kampot. Dit was geen lange rit, want hier kwamen we om half 11 aan. We moesten eerst zoeken naar een hostel, omdat we nog niks geboekt hadden. Dichtbij de busstop, hebben we er een gevonden. Hierna zijn we een smoothie gaan drinken om vervolgens de stad lopend te verkennen. Het was bloed heet, namelijk zo'n 34 graden, maar wat was het de moeite waard. Ik ben namelijk verliefd op dit stadje! We hebben lekker langs het water gezeten, daarna op een terras wat gedronken (ik zeg niet wat :-p) om vervolgens op een terras op het water met de zonsondergang een hapje avond te eten. Daarna lekker op de kamer gechillt met een boekje.

Vandaag, 7 februari bestond uit rond 9:30 uur vertrekken met de scooter naar de Bokor berg. Dit was een aardig ritje rijden, maar vond het de moeite ondanks dat het wat mistig/ bewolkt was. Daarna zijn we doorgereden naar Kep om verse krab op de krabmarkt te eten. Ze werden recht voor je neus uit het water gehaald, gewogen en aan je verkocht. Vervolgens kon je ze voor een kleine prijs laten bereiden (lees: ze laten koken, bakken en kruiden). Hierbij hebben we nog een bakje rijst en een drankje gekocht om vervolgens de krab met onze handen te slachten, haha. Het was een gefrutsel, maar zó heerlijk, njam njam! Begin er nog van te watertanden, zo lekker was het! :-) Daarna nog bij een terrasje een biertje gedronken om vervolgens naar een peper boerderij gegaan. Dit blijkt een van de beste ter wereld te zijn, die organische peper verkoopt. Hier kregen we een gratis tour. Erg interessant! Na het bedanken, zijn we terug gereden om nog wat rond te rijden, wat snacks in te slaan en weer op een terrasje te zitten. Tot slot een douche genomen en in bed mijn blog afgemaakt om zo het licht uit te doen. Morgenvroeg vertrekken we weer naar de volgende bestemming. Al kan ik hier nog wel langer blijven eigenlijk, maar ja nog genoeg op de planning voor de laatste zeven weken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

De eerste dagen van mijn droom!

Hoi nieuwsgierige aagjes. Welkom op mijn blog die ik bij deze open! Eén keer in de zoveel tijd wil ik wat gaan posten over mijn reisavonturen. Ja ja, wat ben ik een gunner hè :-p
Oke en nu ter zake: woensdag om 12:45 uur is mijn droom van start gegaan toen ik samen met Joyce Cuunders aankwam in Jakarta (hoofdstad van Java, linkerhelft van Indonesië). We hadden midden in de nacht een tussenstop van drie uur in Muscat (hoofdstad van Oman). Pfff, saai :-( Linda kennende moest daar een bijpassende opmerking bij maken: "O MAN", laat de tijd sneller gaan, want ik wil hier weg! Oke haha, droge humor :-)
Maar goed, al met al waren het relaxte vluchten ondanks dat ik nauwelijks heb geslapen! Tijdens de tussenstop hadden Joyce en ik drie andere Nederlanders ontmoet die toevallig een hostel in de buurt geboekt hadden. Dus toen we geland waren, zijn we met z'n vijven naar het hostel gelopen in >30 graden met 12,4 kilo op mijn rug en nog zo'n 7 op mijn buik. Helemaal zeiknat aangekomen, zag de kamer er relaxt uit en hebben we de douches getest. Daarna Jakarta city ingegaan om een hapje te eten. Meteen de beste nasi goreng aan de haak geslagen, njam njam! En dan er achteraf achter komen dat we gegeten hebben voor <2 euro per persoon... Vervolgens meteen verdwalen, hahaha. Uiteindelijk in onze bedjes beland en meteen moeten wennen aan het slapen met een paar andere meiden op de kamer (lees: weer weinig uren gemaakt).
Volgende dag zijn Joyce en ik meteen na het ontbijt na de trein gelopen. Er stond ons een rit van drie uur te wachten met een prachtig uitzicht. En dat was het zeker! :-)
In Bandung voelde de sfeer meteen beter aan, dan in Jakarta. We zijn dan ook gelijk het stadje gaan verkennen. Helaas ook hier verdwaalde we, haha goed bezig! Terug in het hostel kwamen we wat mensen tegen, waarmee we een hapje zijn gaan eten. Ook weer te lekker en voor <2 euro... Vervolgens plannen met z'n allen gemaakt voor de volgende dag, namelijk het bezoeken van de Kawah Putih (zie somewhere on Facebook voor een foto). Bizar mooi <3! Trouwens een van de groepsleden had gewoon Nederlands geleerd via YouTube en die sprak echt te grappig, maar écht goed Nederlands. Of course, niet zo grappig als Linda zelf, maar kwam in de buurt, haha.
Vervolgens naar de hot springs gegaan en daarna een hapje gegeten met z'n allen. Tot slot hebben we onze weg vervolgd naar het hostel om weer dingen te regelen voor de volgende dag(en). Terwijl we dit deden, spraken mensen uit Nijmegen mij aan die mensen kende, die ik ook ken... Haha, wat is de wereld toch klein!
De volgende dag om 6:30 ging de wekker, want er stond een bustocht van 7 uur te wachten. In Nederlandse termen is dat bijna een retourtje van Maastricht naar Groningen. Hier in Indonesië is deze tocht peanuts, want de volgende rit die morgenavond/nacht gaat plaatsvinden, zal 12 uur duren... In de bus waren wij de enigste toeristen, waardoor we erg interessant voor de meesten waren. Of juist dat locals niks durfden, haha. Dit was een gevaarlijke, maar weer een bijzondere rit! Met gevaarlijk bedoel ik dat de mensen hier gewoon vlak voor de bochten gaan inhalen.... Ook rijden hier een miljoen scooters, waarop 5 man op één scooter gepropt worden of bepakt zitten met enorme materialen :-o Don't do this at home!!!
Al met al, kijk ik mij nu al de ogen uit en geniet ik van iedere minuut! De eerste dag was het wennen met de backpack (lees: deze tas telkens inpakken en dragen. Maar dat heb ik nu ook al geaccepteerd). Één ding is zeker, ik ben net begonnen aan mijn reisavontuur en dat is maar goed ook, want ik wil nog lang niet naar huis (sorry fans van Linda:-p).
O ja, het tijdsverschil met Nederland is dat het hier 5 uur later is. Dus ik ga nu tukken en dromen over de Green Canyon die morgen op de planning staat. Dus bij deze wil ik mijn blog afsluiten. Vind je deze blog nou helemaal vet, cool en gaaf, abonneer je dan op deze blog door telkens te klikken op de links van waarbenje.nu op mijn Facebook. Tot de volgende?! De groeten!

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2017

My dream came true!

20 Maart 2017

Southern Thailand, it is! :-)

12 Maart 2017

Vietnam > Thailand

03 Maart 2017

Vietnam part two

23 Februari 2017

In love with Vietnam
Linda

Actief sinds 08 Okt. 2016
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 12674

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2016 - 08 Oktober 2016

De eerste dagen van mijn droom!

27 Augustus 2018 - 30 November -0001

Brazilië en Colombia!

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: